Review Kick-Ass Managementboek.nl

Kick-Ass – ‘Handzame tips om alle plafonds te doorbreken’ (geschreven door Hanneke Vogels)

Het leven van topsporters spreekt enorm tot de verbeelding. De boeken over Johan Cruijff, Thomas Dekker en René van der Gijp gaan veelvuldig over de toonbank. Hetzelfde geldt voor boeken over succesvolle ondernemers. Hendrika Willemse-Vreugdenhil is beide. Ze schreef het boek ‘Kick-Ass’.

Hendrika Willemse-Vreugdenhil werd drie keer wereldkampioen karate en heeft op jonge leeftijd een IT bedrijf groot gemaakt en verkocht. Een boek van iemand met die staat van dienst, verdient het om gelezen te worden. De titel Kickass legt direct de relatie met haar eigen vechtsportcarrière en het persoonlijk leiderschap dat ze uitdraagt. Willemse schuwt geen enkel aspect van de facetten om leiding te nemen over je eigen leven. Ze heeft weliswaar vriendelijke woorden gebruikt om haar kennis aan je over te dragen, maar het boek schopt je hard in de richting van ‘werk aan de winkel’.

BEDRIEGLIJK EENVOUDIG

Kickass is een handboek, alleen misschien niet van het soort dat je verwacht. Het herbergt de kennis van vele experts in het werkveld van persoonlijk leiderschap. Zo komen onder andere Simon Sinek, Mark Tigchelaar, Brene Brown, Tony Robbins en Robin Sharma naar voren. In bedrieglijk eenvoudige bewoordingen legt Willemse uit hoe je hun kennis en tips gebruikt in het dagelijks leven. Dit boek is pakt de highlights van deze onderzoekers en experts die wereldwijd erkenning krijgen voor het structureren en inzichtelijk maken van het menselijk brein en gedrag. In Kickass legt Willemse-Vreugdenhil er een laag bovenop door deze inzichten te voorzien van praktische, alledaagse methodes om de kennis zelf toe te passen. Ze gebruikt daarvoor anekdotes uit haar leven en geeft oefeningen om het zelf toe te passen.

INGREDIËNTEN VOOR SUCCES

Willemse-Vreugdenhil start haar boek met een kijkje in haar eigen verleden en laat zien waar zij zelf mee worstelde. Dat schept direct een band en omdat je weet dat ze alle obstakels heeft overwonnen, geeft het een stevige basis voor jou om hetzelfde te doen. Stap voor stap beschrijft ze vervolgens hoe je zelf een plan maakt en doelen stelt en wat er voor nodig is om die doelen te halen. Ieder hoofdstuk is een ingrediënt van het uiteindelijke recept voor succes en biedt als zelfstandig element al veel nieuwe of hernieuwde inzichten. Ik lees zelf veel boeken en kende al veel van deze ingrediënten. Toch heeft het me verbaasd hoe goed deze auteur in staat is om duidelijk te maken hoe je meer haalt uit een dag.

TRAP NIET IN DE VALKUIL

Kickass leest in sneltreinvaart doordat het in moderne taal is geschreven. En hier schuilt wellicht ook de valkuil. Omdat het eenvoudig leest, stap je ook snel over de diepere betekenis achter de woorden heen. Mijn leestip is om na ieder hoofdstuk een korte pauze in te lassen en de opgedane kennis echt tot je te nemen. Voer de oefeningen uit en download het aanvullende materiaal dat Willemse-Vreugdenhil op haar website ter beschikking heeft gesteld. En hoewel ze het schreef voor ambitieuze vrouwen en je in de teksten regelmatig verwijzingen daarnaar vindt, durf ik wel te stellen dat dit boek ook prima past bij mannen. Het is namelijk geen feministisch manifest. Allesbehalve. Het geeft handzame tips om alle plafonds te doorbreken. Dat zijn voornamelijk plafonds die mensen voor zichzelf opwerpen. Uiteraard is de wereld voor vrouwen soms een stuk weerbarstiger dan voor hun mannelijke evenknieën, in dit boek lees je als man gemakkelijk om de specifieke tips voor vrouwen heen. Het doet niets af aan de enorme verzameling van handzame methodes om grip te krijgen op de  obstakels die op je pad komen.

Net zoals MBA in één dag je het beste biedt uit de expertise over het bedrijfsleven, biedt Kickass je in dezelfde tijd alle kennis die je nodig hebt voor oneindige persoonlijke groei en succes.

Over Hanneke Vogels

Hanneke Vogels is Nederlands meest prominente expert op het gebied van sales technologie. Als managing partner van Stryfes helpt ze bestuurders en salesmanagers om meer omzet te realiseren door de juiste inzet van technologie.